loading...

نقد ذکر ایام هفته

🔻نقدی بر انتشار ذکر ایام هفته🔻

بازدید : 362
شنبه 16 اسفند 1398 زمان : 19:51
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد ذکر ایام هفته

🔹در خصوص انتساب «ذکر ایام هفته» به اهلبیت علیهم السلام هیچگونه سندی یافت نشده و در منابع شیعه و سنی چنین چیزی وجود ندارد.

▪️ چگونگی پیدایش ذکر ایام هفته:

موضوعی تحت عنوان ذکر ایام هفته در سال هزار و سیصد و هفتاد و یک (هجری شمسی) بر سر زبانها افتاد که بدون ارائه سند و مدرک روایی ابتدا این اذکار به شکل کاغذهای پِرِسی و نیم جیبی به چاپ رسیده و در بین عوام الناس دست به دست گردید و متاسفانه در صدا و سیما پخش شده و در مسجد جمکران نیز بدلیل بی دقتی و عدم توجه متولیان این امر به عنوان ذکری مجرب و صحیح السند در تابلوهای روان نمایان گردید، درحالیکه هیچ سندی برای آن یافت نشده است!!

▪️ اما براستی این اذکار از کجا آمدند؟

این اذکار توسط قطب و مرشد فرقۀ ضالّۀ صوفیه تابندۀ گنابادی ایجاد گردید و توسط پیروان این فرقه به نام اذکاری در مذهب تشیع منتشر شد و پس از آن بدلیل عدم آگاهی مسئولین و همچنین بی دقتی علماء حوزه علمیه نسبت به بطلان این موضوع همچنان این اذکار مورد استفاده قرار می‌گیرد!!!

▪️ آیا استفاده از این اذکار و بردن اسماء الهی اشکالی دارد؟

أن ابلیس (لعنة الله علیه) تمثل لعیسی بن مریم (صلوات الله علیه) فقال له قل لا اله الا الله، فقال کلمة حق و لا أقولها بقولک.

ابلیس ملعون روزی در مقابل حضرت عیسی (صلوات الله علیه) ظاهر گردید، پس به او گفت (ای عیسی) بگو: لا اله الا الله، پس (حضرت عیسی) فرمود: لا اله الا الله کلمه‌ی حق است ولی آن را بخاطر کلام تو (و به سفارش و توصیه ات) به زبان نمی‌آورم.

محجة البیضا (مرحوم فیض کاشانی), ج ۵, ص ۵۴

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به شخصی که در خصوص معنای سنت و بدعت سوال نموده بود چنین پاسخ فرموده اند :

سنت آن چیزی است که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) به آن عمل و سفارش می‌فرمود و بدعت آن چیزی است که بعد از ایشان (پیامبر اکرم) ایجاد گردید ...

📚بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏٢، ص: ٢۶۶

📌پس طبق روایت فوق ذکر ایام هفته که در زمان پیامبر و جانشینان ایشان یعنی ائمه اطهار وجود نداشته و در این عصر جدید به دست یک صوفی ایجاد گردیده بدعت شمرده می‌شود و عمل به آن در حقیقت پیروی از بزرگان فرقه ضاله صوفیه بوده و عبادت طاغوت محسوب می‌شود.

حضرت امیرالمومنین علیه السلام مردم را به دو دسته تقسیم نموده و می‌فرمایند:

«إنّما الناس رجلان: متّبع شرعة ومبتدع بدعة»

«افراد دو گونه ‏اند: یا پیرو شریعت هستند، و یا بدعت‏گزار در دین.»

📗نهج البلاغه، قسمتی از خطبه ١٧۶

👈همچنین امام موسی کاظم (علیه‏ السلام) می‏فرمایند:

رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏ آله‏ فرمودند: هرکس عملش بر اساس بدعتی باشد، شیطان، او را تنها می‌گذارد و حالت خشوع و گریه بر او می‌افکند. (بحار؛ ج۶۹، ص۲۱۶)

✔️امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به کمیل بن زیاد نخعی می‌فرمایند:

یا کُمیلُ، لاتَأخُذ اِلا عَنَا، تَکُن مِنّا

ای کمیل جز از ما از کسی ، چیزی مگیر ، تا اینکه از ما باشی .

📚 وسائل الشیعه ج ١٨ ص ١۶

✔️حضرت امام محمد باقر علیه السلام می‌فرمایند:

کلَّ ما لَم یَخرُجُ مِن هذاَ البَیتِ، فَهُوَ باطِلٌ

هر آنچه از این خانه (بیت وحی) نیامده باشد، باطل و ناصواب است.

📚 وسائل الشیعه ج ١٨ ص ۵٠

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 134
  • بازدید کلی : 3635
  • کدهای اختصاصی